2011-10-21

Gästblogg: Kattutställning - helkul eller helgalet??

KungsgardenCats Winner

Lite av varje, om ni frågar mig! För en ”vanlig” människa (läs ej kattägandes) måste det hela te sig rätt bisarrt. En lokal full med katter instoppade i burar och mer eller mindre hispiga mattar o hussar som yr omkring och stressar över bedömningar och att hinna få pälsen i toppskick =P. Men är man bara lite insatt kan nog de flesta njuta av nöjet att kunna se så många och så olika katter samlade på ett och samma ställe. Där visas även vanliga huskatter upp och får lika fina priser som sina mer renrasiga kusiner. Väldigt trevligt tycker jag!

Man pyntar sina burar så fint man kan!

Bedömningarna pågår i stort sett hela dagen, både grundbedömningarna och senare så finalerna.

Vi har ju korthårskatter med oss vilket är oerhört praktiskt o lättskött! En del vuxna fertila katter kan behöva ett bad hemma några dagar innan, men de flesta dammar man bara av med en liten sämskinnstrasa så skiner de som solen!

En oerhört vacker och välpreparerad perserkatt!

Jag är INTE avundsjuk när jag ser ”långhårsfolket” (de med långhåriga katter alltså) stå och fluffa o puffa och kämpa hårt för att alla tusentals miljoner strån ska ligga rätt. Sen kan en svettig hand från nervös matte ödelägga allt i sista sekund..!

Dessutom badas, krämas o balsameras det massor hemmavid innan, tillika ska fönen fram och katten blåsas torr. Jag kan tänka mig att om man har lite intresse åt frisörhållet är nog en långhårig kattkompis en dröm. Men inte min dröm.

Ibland har de roliga kringklasser, där man tex kan klä ut sin katt till en annan ras!

..och en del tar tillfället i akt att pynta både sig själva & katterna lite extra!

Vi var på kattutställning i Lund i helgen. Det var en riktigt stor show med över 400 katter.
Våra kissar fick fina priser och det gör oss såklart väldigt stolta och man vill såklart genast åka på nästa!

Domaren granskar katten, här svenske domaren Helene Lis Glader som kollar in vår kattunge KungsgardenCats Darlings Prinzessa, som senare på dagen vann Best In Show!
Jag kan verkligen rekommendera ett besök på en kattutställning för er som inte varit. Ett riktigt mecka för den som går i kattköpartankar och vill se många raser. Ägare och uppfödare är alltid vänliga och delar sina kunskaper om rasen, så man lättare kan avgöra om den där favoritkatten verkligen passar i en liv.
Dessutom finns ju alltid massa rolig shopping att frossa i! Många kattbutiker och andra kattrelaterade försäljare har montrar där du kan hitta det mesta o lite till!

1 kommentar:

  1. Visst är det mysigt på hund el kattutställning, lite förvirrande men ack så kul! :o) Jag ställer ju inte ut längre, så jag kan vandra omkring och bara njuta nu för tiden. Grattis till utmärkelserna och era fina kissar.
    Mvh Ann Bergkvist

    SvaraRadera